Bose stopy wyzierające spod muślinowej koronki prostej czarnej sukienki, spokój i skupienie w oczach, każdy dźwięk brzmiący z precyzją - Karolina Kobielusz, zwyciężczyni IV Inspiracji-Interpretacji poświęconych utworom z repertuaru Anny Szałapak zaistniała na festiwalowej scenie niczym najczulej rezonujący instrument. Wykonane przez nią w konkursie Scherzo (sł. Julian Tuwim, muz. Zygmunt Konieczny) i Żywa woda (sł. Agnieszka Osiecka, muz. Zygmunt Konieczny) świetnie wpisywały się w słowa samej patronki festiwalu, która uważała, że "piosenka jest małym dramatem, w dwóch, trzech minutach trzeba zawrzeć jakąś historię, przedstawić czyjś los. Jest to niezwykle trudne, ale ciekawe".

"To wszystko miało trwać najwyżej pięć lat" - śpiewali artyści Piwnicy pod Baranami, żegnając Piotra Skrzyneckiego, legendarnego jej twórcę. Nie zmienia to faktu, że historia tej unikatowej krakowskiej sceny zatacza właśnie już 65 koło. Stała się też przyczynkiem, by czwartą edycję Inspiracji-Interpretacji w Światowidzie poświęcić jednej z jej najjaśniejszych gwiazd - Annie Szałapak. Artystkę wyróżniała biel sukni i prostota wykorzystywanych środków wyrazu. Doceniając rolę gestu i rekwizytu, to drobiazgi w rodzaju rozpuszczenia włosów, zerknięcia w lustro, otulenia się chustą, zapalenia świecy, jak i starannie wyreżyserowane światło współtworzyły aurę jej koncertów. Śpiewała teksty poetyckie najwyższej próby m.in.: Czesława Miłosza, Ewy Lipskiej, Michała Zabłockiego, Agnieszki Osieckiej i potrafiła wprawić publiczność w stan trwałego zasłuchania.

Integralną częścią Inspiracji-Interpretacji są zawsze dwudniowe warsztaty poprzedzające konkursowe występy. Uczestniczki, bo one zdominowały tegoroczny konkurs, miały okazję popracować pod kątem technik mowy z Małgorzatą Król-Sozańską, która tego typu zajęcia prowadzi na co dzień we wrocławskiej AST. Trudność udziału w festiwalu polegała też i na tym, że to co przygotowało się we własnym zakresie w domowym zaciszu trzeba było teraz przełożyć w dwa dni na pełnowymiarową konkursową prezentację. Nieodzowną pomoc nieśli tu festiwalowi akompaniatorzy: Dominik Mąkosa i Tomasz Kaczmarek. Ich duże doświadczenie muzyczne w projektach jazzowych było gwarantem nie tylko profesjonalnego wsparcia, ale także otwartości na improwizację oraz pomysły interpretacyjne wokalistek.

Wspomnienia związane z Anną Szałapak przywoływane podczas spotkania "Herbatka w oparach nostalgii" (festiwalowego prologu), nie mogły obyć się bez nawiązywania do klimatu koncertów w samej Piwnicy pod Baranami. Z lekkością, swadą, jak i widoczną przyjemnością czynili to "piwniczni" goście wieczoru: wokalista Jacek Wójcicki i pianista Konrad Mastyło. Ich rozmowa z Teresą Drozdą szybko zamieniła się w błyskotliwy potok żartów i dykteryjek również dotyczących wspólnego kolędowania po domach przyjaciół, które w bożonarodzeniowym okresie Anna Szałapak (zawodowy etnograf i specjalistka od krakowskiej szopki) bardzo lubiła. Z tych wspomnień wyłaniał się nie tylko kreślony czułą pamięcią portret artystki, ale także portret czasów, gdzie na scenie kabaretowej grało się nie wszechobecnym dziś i przerysowanym gagiem, ale z finezją ujawnianym kontekstem i sensem.

Drugą część wieczoru wypełniła już wyłącznie muzyka. Gdy "herbatkowi" goście wprost ze sceny dołączyli do zasiadającego już przy stoliku dla jurorów przewodniczącego Jarosława Wasika rozpoczęły się przesłuchania konkursowe. Wzięło w nich udział osiem wokalistek, śpiewających po dwie piosenki. I choć w programie koncertu tytuły częstokroć powtarzały się (jak "Grajmy Panu", sł. Agnieszka Osiecka, muz. Zygmunt Konieczny; "Zaklinanie, czarowanie", sł. Michał Zabłocki, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, czy "Żywa woda") to jednak udało się wykonawczyniom przenieść na widownię poetycką atmosferę tych utworów. Na widowni nie zabrakło obecności stałego komentatora/ karykaturzysty -Tomasza Brody, wszak na Inspiracjach-Interpretacjach powstają nie tylko nowe wykonania utworów, ale także nowe portrety ich wykonawczyń.

Także do pokonkursowego podsumowania niepostrzeżenie wkradł się "piwniczny" klimat. Uwagi jurorskie w formie zaimprowizowanych warsztatów i zabawne anegdoty szybko przełamały napięcie oczekiwania na werdykt. - Żadna z was nie powinna się przejmować tym, że dziś wyjeżdża stąd bez nagrody, nie wolno wam się zniechęcać i ustawać w próbach! - gorąco przekonywał Jacek Wójcicki, kończąc z przekornym błyskiem w oku - sam dostałem w swoim życiu tylko jedną nagrodę, nikomu to co robię się nie podobało, ale mnie samemu - zawsze! I dla nikogo na sali nie było w tym momencie wątpliwości, że nie o megalomanię tu chodzi, ale o podkreślenie, że wiara we własne siły, twórcze poszukiwania swojego artystycznego wyrazu są tak samo ważne jak dystans do tego co się robi.

Dwie równorzędne III nagrody w wysokości 1 tys. zł każda powędrowały do rąk Weroniki Musiał i Agnieszki Podubny. Weronika Musiał - wokalistka, aktorka i autorka tekstów jest tegoroczną absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi, wydziału sztuk scenicznych, specjalności musical, które ukończyła z wyróżnieniem. Agnieszka Podubny kształciła się zarówno na Uniwersytecie Rzeszowskim, jak i ukończyła Vocal Complete Institute w Kopenhadze. Przez dłuższy czas związana była z rzeszowską sceną muzyczną, potem kilka lat spędziła w Londynie i Kopenhadze.

II nagrodę w wysokości 2 tys. zł jurorzy przyznali Klaudii Wójcik, która przez ostatnie trzy lata pracowała nad warsztatem wokalnym, aktorskim i tanecznym w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, ale często można ją zobaczyć też w Krakowie - występuje bowiem i tworzy muzyczne projekty na Scenie Perspektywa skupiającej młodych artystów.

Karolina Kobielusz, laureatka I nagrody (w wys. 4 tys. zł) na co dzień studiuje na kierunku zarządzanie dziedzictwem kulturowym, jak i uczy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa wokalno-estradowa). Prowadzi również interdyscyplinarną platformę Progrefonik. Zajmuje się muzyką elektroniczną, występując pod pseudonimem Hermeneia. Dwukrotnie gościła na scenie Piwnicy pod Baranami, jak i brała udział w wielu innych projektach muzycznych. Jurorzy uhonorowali młodą artystkę także statuetką IV Inspiracji-Interpretacji oraz nagrodą specjalną w wysokości 8 tys. zł z przeznaczeniem na przygotowanie recitalu.

W koncercie wieńczącym festiwal (zobacz FINAŁ), niczym w Piwnicy pod Baranami, nie mogło zabraknąć dozy improwizacji. Dzięki temu po raz pierwszy na Inspiracjach-Interpretacjach śpiewająco zaprezentowało się na scenie CAŁE jurorskie grono! Spontaniczny ten pomysł w realizacji wyglądał tak, że jeden z najbardziej znanych utworów śpiewanych przez Annę Szałapak - "Białe zeszyty" (autorstwa Agnieszki Osieckiej i Zygmunta Koniecznego) Jarosław Wasik wykonał nie sam, a w towarzystwie wyjątkowego chóru, zyskując na widowni duży aplauz. W dalszej części wieczoru nieoceniony "piwniczny" tandem: Wojcicki/ Mastyło sprawiał, że niejednokrotnie nostalgia mieszała się z humorem, a anegdota ubarwiała wspólne muzykowanie. A pani Anna, patrząc na to wszystko tam z góry, zapewne była szczęśliwa... 

Karolina Kobielusz

Karolina Kobielusz

Weronika Musiał

Weronika Musiał

Klaudia Wójcik

Klaudia Wójcik

Aleksandra Bogucka

Aleksandra Bogucka

Wanesa Zacharzewska

Wanesa Zacharzewska

Katarzyna Libront

Katarzyna Libront

Agnieszka Podubny

Agnieszka Podubny

Natalia Herman

Natalia Herman

  • Karolina Kobielusz
  • Weronika Musiał
  • Klaudia Wójcik
  • Aleksandra Bogucka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Katarzyna Libront
  • Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman
  • Karolina Kobielusz

    Studentka na kierunku zarządzanie dziedzictwem kulturowym, uczy się także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wokalno-estradowej. Prowadzi interdyscyplinarną platformę Progrefonik, a także pracuje przy festiwalu nowych form muzyki i sztuki Unsound. Zajmuje się muzyką elektroniczną, występując pod pseudonimem Hermeneia. Dwukrotnie występowała na scenie Piwnicy pod Baranami. Śpiewała także: w Studiu Piosenki Teatru Polskiego Radia, w koncercie w reżyserii Andrzeja Zaryckiego, w Radiu Kraków z okazji Festiwalu Zaczarowanej Piosenki oraz podczas 75. Urodzin ZAKR w Warszawie. Ostatnio została wyróżniona przez ZASP na Festiwalu Piosenki Literackiej im. Łucji Prus w Białymstoku.
  • Weronika Musiał

    Wokalistka, aktorka i autorka tekstów. Jest tegoroczną absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi, wydziału sztuk scenicznych, specjalności musical, które ukończyła z wyróżnieniem. Występowała u boku znanych polskich artystów takich jak Alicja Majewska czy Mariusz Ostrowski. W trakcie studiów brała udział w wielu artystycznych projektach m.in zagrała jedną z głównych ról w pierwszym studenckim musicalu „Dlaczego Maciek nie poszedł do nieba”. Współpracowała z reżyserami teatralnymi m.in. z Beatą Redo-Dobber czy Eweliną Pietrowiak. Swój wolny czas poświęca na czytanie książek, granie w gry komputerowe i tworzenie własnych muzycznych projektów.
  • Klaudia Wójcik

    Wokalistka, aktorka. Pod koniec studiów na Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie wyjechała do Wrocławia, by kształcić się artystycznie w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol. Nadal często można ją zobaczyć w Krakowie - występuje tam i tworzy muzyczne projekty na Scenie Perspektywa, która jest miejscem skupiającym młodych artystów. Szczególną miłością darzy muzykę ludową i czerpie z niej wiele inspiracji. Jej największą pasją zaraz po wszelkich artystycznych aktywnościach jest kuchnia i podróże. Kocha przyrodę, zwierzęta i górskie wędrówki.
  • Aleksandra Bogucka

    Wokalistka i wiolonczelistka. Absolwentka wydziału Wokalno-Estradowego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez kilka lat śpiewała w zespole Jazz City Choir, wraz z którym została wyróżniona nagrodą specjalną w kategorii “Indywidualność Jazzowa” na 47. Festiwalu “Jazz Nad Odrą”. Jako solistka zdobyła nagrody m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Francuskiej im. Edith Piaf w Krakowie, Festiwalu Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Poetyckiej im. Bułata Okudżawy, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki – Anna German, Międzynarodowym Festiwalu im. W. Wysockiego "Tropami Wysockiego - pieśni narowiste" oraz na Festiwalu Zaczarowanej Piosenki.
  • Wanesa Zacharzewska

    Mieszka w urokliwym Gdańsku, na co dzień studiuje psychologię na tutejszym Uniwersytecie, która jest dla niej także motywacją do działań twórczych i artystycznych. Najbardziej inspirują ją ludzie, zależności i emocje między nimi. Lubi poszerzać własne horyzonty, uczęszcza więc także na zajęcia w ramach zawodowego kursu realizacji dźwięku. Stale przygotowuje się do rozszerzenia swojego dorobku artystycznego o własny, autorski i kompletny materiał. Obecnie śpiewa na warsztatach, występuje na festiwalach, wciąż się doskonaląc w dziedzinie muzyki, wokalistyki.
  • Katarzyna Libront

    Skrzypaczka i wokalistka, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej. Już podczas studiów związała się z grupą K80's (czyt. kejtis), z którą koncertowała, osiągała sukcesy na różnych konkursach. Problemy z wydaniem płyty wpłynęły na zawieszenie działalności grupy. Jako skrzypaczka występowała w wielu projektach muzycznych, pracując w orkiestrach. Obecnie jest Stypendystką Miasta Gdańska. Spokój i równowagę dale jej otaczająca przyroda. Bardzo ceni muzykę klasyczną, ale to jej autorska muzyka jest dla niej najlepszą formą wyrażenia siebie i swoich myśli. Na co dzień pracuje jako nauczyciel gry na skrzypcach oraz zajmuje się swoim zespołem Trio Smyczkowe Amber. Pisze aranżacje oraz poszukuje nowych ścieżek rozwoju. Uczy się także realizacji dźwięku i gry na nowych instrumentach, pisze piosenki i opiekuje się swoim pieskiem.
  • Agnieszka Podubny

    Wokalistka, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Vocal Complete Institute w Kopenhadze. Przez dłuższy czas związana była z rzeszowską sceną muzyczną, potem kilka lat spędziła w Londynie i Kopenhadze, obecnie mieszka i działa w Gdańsku. „Kocham śpiew i sen. Zielono mi, szmaragdowo gdy dostrzegam lub kreuję piękno. Bywa, że śnią mi się ptaki bez nieba niemniej nie poddaję się bez reszty siostrze melancholii. Podchodzą mnie wolne numery, wzruszając do łez i zmuszając do wyśpiewywania ich najlepiej jak potrafię. Wartkie i ważkie potoki słów i melodii sprawiają natomiast, że serce bije mi mocniej, a wzrok się wyostrza.” | Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman

    Altowiolistka i wokalistka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Naukę śpiewu rozpoczęła na wydziale wokalnym w PSM, potem uczęszczała do klasy interpretacji piosenki pod opieką p. Andrzeja Zaryckiego a następnie p. Anny Bugajskiej. Brała też udział w różnych projektach orkiestrowych m.in. koncertach w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Aktualnie studiuje na 2 roku Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego we Wrocławiu. Lubi ruch, świeże powietrze i francuski klimat poranków.
  • Karolina Kobielusz
  • Weronika Musiał
  • Klaudia Wójcik
  • Aleksandra Bogucka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Katarzyna Libront
  • Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman

"Dziwny jest ten świat, gdzie jeszcze wciąż mieści się wiele zła” – śpiewał w swoim wielkim przeboju Czesław Niemen. Niestety zło spadłe minionej wiosny w postaci pandemii i wynikających z niej trudności omal nie obróciło przygotowań trzeciej edycji festiwalu Inspiracje-Interpretacje: Czesław Niemen wniwecz. Jednak w myśl niemenowskiego cytatu, że „ludzi dobrej woli jest więcej”, udało się festiwal przeformatować tak, że choć bez publiczności na sali, kuluarowej atmosfery, bez celebracji, świętowania, ale z obecnością uczestników konkursu oraz zaproszonych gości III Inspiracje-Interpretacje stały się faktem.

W tym roku zabrakło możliwości, by uczestnicy mieli okazję się lepiej poznać, m.in. pracując wspólnie na zajęciach Małgorzaty Sozańskiej-Król (specjalistki z zakresu technik mowy). Warsztaty, trwające praktycznie rzecz biorąc cały grudzień odbywały się niemal wyłącznie online (poza jednym grudniowym spotkaniem rozłożonym na cały dzień), podobnie próby z akompaniatorami – Tomaszem Kaczmarkiem i Dominikiem Mąkosą. Niemniej nagrania festiwalowych wydarzeń odbyły się już na scenie Światowida na żywo, niestety bez udziału ożywczej energii jaką zawsze niesie w sobie obecność publiczności. 

O Niemenie jako twórcy opowiadali Paweł Sztompke i Czesław Bartkowski, goście spotkania pod nazwą „Herbatka w oparach nostalgii”, które poprowadziła festiwalowa jurorka, jak i ekspertka od piosenki literackiej, dziennikarka Teresa Drozda. W ich rozmowie Niemen jawił się jako muzyk bardzo starannie kształtujący swój artystyczny program (czasem działo się to w opozycji do opinii speców od promocji), zawsze świetnie przygotowany i nie znoszący półśrodków, jak i zafascynowany eksperymentami i poszukiwaniem nowych muzycznych brzmień. 

Biorąca w Inspiracjach-Interpretacjach udział młodzież – co podkreślali potem jurorzy, wybierając konkursowe piosenki nie poszła łatwymi skojarzeniami. W programie oprócz niemenowskich hitów jak: „Dziwny jest ten świat”, „Sen o Warszawie” znalazły się też utwory mniej znane m.in. „Pieśń wojów”, czy jak się okazało wyróżniony nagrodą „Śmiech megalozaura”. Kaliber wyzwania, z jakim musieli się zmierzyć uczestnicy konkursu był niewątpliwie ekstremalny - piosenki z repertuaru Niemena, o nieoczywistych często liniach melodycznych i harmoniach są po prostu wykonawczo piekielnie trudne! I choć na shortliście jurorów (Teresa Drozda, Janusz Radek, Mariusz Kiljan) najpierw znalazło się sześć nazwisk (Adrianna Górka, Sonia Hornatkiewicz, Kacper Siekirka, Filip, Rychcik, Patrycja Ziniewicz i Julita Zielińska), to rozkład punktów i efekt rozmów skrócił tę listę do czterech osób.

I nagrodę (w wysokości 3 tys. zł) oraz statuetkę III Inspiracji-Interpretacji wyśpiewała Julita Zielińska. Zawodowo jest związana z muzyką, prowadząc Studio Twórczości Artystycznej w Gdańsku, pisze teksty, komponuje, gra na fortepianie. Pojawia się też w roli wykładowcy na wielu warsztatach muzycznych w Polsce. Nagroda przyczyni się zapewne do szybszego wydania nowego autorskiego materiału, nad którym wokalistka obecnie pracuje.

Drugie miejsce w konkursie zajął (z nagrodą 2 tys. zł) Filip Rychcik, mający już okazję sprawdzić się w niemenowskim repertuarze jako laureat festiwalu Niemen Nonstop w Słupsku. Ma już spore doświadczenie wokalne, w tym na koncie współpracę z grupą Mafia.

Nagroda trzecia została podzielona równorzędnie (po 1 tys. zł każda) i powędrowała do rąk Kacpra Siekirki wrocławskiego wokalisty i gitarzysty, który na co dzień najlepiej czuje się w muzycznych klimatach funkowo – jazzowych, ale zaczyna próbować swoich sił także w repertuarze autorskim oraz Soni Hornatkiewicz, finalistki programu The Voice of Poland, aktualnie studiującej też aktorstwo w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Nagrody ufundował ZAiKS.

Wszyscy uczestnicy i goście festiwalu znaleźli także własne miejsce w unikatowej galerii portretów, którą dla Inspiracji-Interpretacji stworzył znakomity ilustrator/ karykaturzysta – Tomasz Broda. I choć samego autora tych zabawnych rysunków nie sposób było w tym roku podejrzeć w trakcie pracy, to fantastyczne efekty jak najbardziej możemy podziwiać na specjalnej wystawie dostępnej też online.

W finale festiwalu zabrzmiał recital „Jeszcze bliżej” w wykonaniu Janusza Radka, któremu przy fortepianie towarzyszył Adam Drzewiecki. Koncert rozpoczął utwór „Czas jak rzeka” – i choć od pierwszego spotkania wokalisty z niemenowskim repertuarem na płycie „Dziwny jest ten świat. Opowieść Niemenem” minęło już dziesięć lat, to każda z prezentowanych tego wieczoru piosenek na pewno nie była ponownym wchodzeniem „ do tej samej rzeki”. Sam wokalista podkreślał wprawdzie, że ten recital jest powrotem do takiego dawnego, bardzo emocjonalnego śpiewania niosącego wzruszenie, ale paradoksalnie nowe aranże uwzględniające wokalizy i traktowanie głosu jak instrumentu ukazały muzyczne zainteresowania Janusza Radka „jeszcze bliżej” niemenowskich eksploracji w poszukiwaniu nowych brzmień. 

Bożena Górecka – Tokarczyk

Bożena Górecka – Tokarczyk

Julita Zielińska

Julita Zielińska

Julia Stelmach

Julia Stelmach

Krzysztof Surówka

Krzysztof Surówka

Sonia Hornatkiewicz

Sonia Hornatkiewicz

Kacper Siekirka

Kacper Siekirka

Patrycja Ziniewicz

Patrycja Ziniewicz

Malwina Jańta

Malwina Jańta

Filip Rychcik

Filip Rychcik

Adrianna Górka

Adrianna Górka

Wanesa Zacharzewska

Wanesa Zacharzewska

Anna Maliszewska

Anna Maliszewska

  • Bożena Górecka – Tokarczyk
  • Julita Zielińska
  • Julia Stelmach
  • Krzysztof Surówka
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Kacper Siekirka
  • Patrycja Ziniewicz
  • Malwina Jańta
  • Filip Rychcik
  • Adrianna Górka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Anna Maliszewska
  • Bożena Górecka – Tokarczyk

    Wokalistka pop-rockowego zespołu No Brothers z Nowego Sącza. W dorobku ma dwie przebojowe płyty oraz liczne koncerty plenerowe i klubowe m.in. w ramach WOŚP, a także jako support zespołów: Organek, Dawid Kwiatkowski, Bracia, Perfect, Wojtek Pilichowski Band, Kasia Kowalska, Łzy, Kamil Bednarek, Doda&Virgin. Kilka wykonywanych przez nią utworów (m.in. „Tak niewiele”, “Wszystko w twoich rękach”, “Jej oczu blask”) znalazło się na pierwszym miejscu list przebojów MTV24.TV i portalu Planeta Kobiet. W 2018 roku wokalistka i gitarzysta Artur Kmiecik wystąpili w programie Mam Talent w telewizji TVN. W tym samym roku ukazała się druga płyta No Brothers II. Jej ostanie sukcesy to udział w programie All Together Now-Śpiewajmy Razem w telewizji Polsat. W październiku 2020 pojawiła się w programie Szansa na Sukces Opole 2021 w TVP2, śpiewając piosenkę z repertuaru Cleo zdobyła wyróżnienie.
  • Julita Zielińska

    Wokalistka, instrumentalistka i kompozytorka. Jest właścicielką ST.ART - Studia Twórczości Artystycznej w Gdańsku, występuje też jako wokalistka w Tribute to Maanam Show. Uczestniczyła w wielu różnorodnych projektach, począwszy od Solo Actów, przez multiinstrumentalny duet elektroniczno-organiczny, po klasyczny skład. Pisze teksty i muzykę, pracuje jako trener muzyczny. Pojawiała się w roli wykładowcy na wielu warsztatach w Polsce: Just Cover It, Muzyczna Owczarnia, Idziemy na Solo, Kreatywne warsztaty Wojtka Pilichowskiego, Varsztatovnia. Obecnie pracuje nad swoim nowym materiałem.
  • Julia Stelmach

    Pochodzi z Warszawy, ale psychologię studiuje na Uniwersytecie Gdańskim. Muzyka jest jej pasją odkąd pamięta - gra na fortepianie, gitarze i ukulele. Komponuje, pisze teksty. Brała udział w różnych projektach muzycznych, m. in. w: Kreatywnych Warsztatach Wojtka Pilichowskiego, warsztatach Idziemy Na Solo, czy II edycji Festiwalu Inspiracje-Interpretacje, na którym zdobyła III miejsce. Na co dzień szkoli się wokalnie w Studio Twórczości Artystycznej ST.ART. Sezonowo bywa też czynnym sportowcem (kitesurfing i snowboard), a kiedy ma tylko możliwość – podróżuje.
  • Krzysztof Surówka

    Pochodzi z Przebieczan koło Wieliczki, jest studentem drugiego roku Łódzkiej Szkoły Filmowej na wydziale aktorskim. Poza aktorstwem od 6 lat uczy się śpiewu. Swój pierwszy zespół – Archibald, założył 2015 roku. Grupa tworzyła własny materiał blues/rockowy z sekcją dętą i grała sporo koncertów zarówno w Krakowie jak i innych dużych miejscowościach. Obecnie działa solowo pod pseudonimem „Kristoff” oraz zaangażowany jest w swój kolejny projekt - Kristoff MGNVS. Zespół jest w trakcie pracy nad drugą EP. Ich muzyka oscyluje w obszarze elektroniki i blues’a.
  • Sonia Hornatkiewicz

    Wrocławska wokalistka o charakterystycznej, ciemnej barwie głosu, absolwentka Wydziału Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, obecnie studiuje aktorstwo w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Znalazła się w finale 10. edycji programu The Voice of Poland, jak i ma na koncie sukcesy na wielu festiwalach, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Laureatka II nagrody Festiwalu Inspiracje – Interpretacje: Andrzej Zaucha (2018).
  • Kacper Siekirka

    Swoją przygodę ze śpiewem zaczął w Studio Piosenki i Tańca FART w Bielawie pod okiem pani Anny Lutz. Gra też na gitarze. Brał wielokrotnie udział w różnych warsztatach muzycznych, jak i ma na koncie nagrodę GRAND PRIX Młodzieżowego Konkursu Piosenki Artystycznej im. Agnieszki Osieckiej BARDZO WIELKA WODA (2018 Wrocław). Od pewnego czasu nie tylko gra i śpiewa, ale też pisze swoje utwory, chcąc wydać swój autorski materiał w niedalekiej przyszłości. Stylistyka która mu towarzyszy najczęściej to funk, jazz, R'n'B i muzyka około jazzowa.
  • Patrycja Ziniewicz

    Studentka specjalności „Musical” w klasie śpiewu prof. Ryszarda Minkiewicza na AM w Gdańsku. Podczas studiów brała udział w uczelnianych projektach: „Miłość i więcej nic. Koncert piosenek Jacquesa Brela”, rewia „Funny girls”, koncert „Musicale, musicale” w Mazowieckim Teatrze Muzycznym, czy musical „Godspell” w reż. Miłosza Gałaja. W ostatnich latach współpracowała z Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną przy projektach „Bajeczne piosenki”, „ABBA symfonicznie” i „Mała trójmiejska maskarada”. Od jesieni 2018 roku koncertuje z materiałem „List do Czarnego Anioła – piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk”, który w październiku bieżącego roku ukazał się także jako jej debiutancki album. Premiera płyty odbyła się w studiu im. Agnieszki Osieckiej i była transmitowana na antenie Programu Trzeciego polskiego Radia. Wokalistka współpracuje obecnie także z Gdyńskim Konsulatem Kultury przy spektaklu Pręcik w reż. Andrzeja Mańkowskiego. Jest finalistką 56. edycji Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie.
  • Malwina Jańta

    Pochodzi ze Złotoryi, ale od pięciu lat mieszka we Wrocławiu. Studiowała Komunikację Wizerunkową na Uniwersytecie Wrocławskim. Śpiewa niemal od zawsze, była uczestniczką wielu dziecięcych festiwali i konkursów, a w gimnazjum zaczęła stawiać pierwsze kroki w zespole rockowym, wykonując covery Led Zeppelin. Z Naked Canvas, grając już autorskie utwory, miała okazję koncertować na Dolnym Śląsku, jak i supportować zespoły Raz Dwa Trzy oraz Genesis. Przeszła casting jurorski do programu X Factor. Nie ma formalnego muzycznego wykształcenia, ale kształciła głos na warsztatach pod okiem Krystyny Prońko, Janusza Radka, Mariusza Kiljana, Magdy Kumorek, Katarzyny Groniec (Artystyczne Warsztaty Wokalne w ODT Światowid). Ma na koncie kilka trofeów z ogólnopolskich festiwali. Obecnie jest wokalistą w zespole eventowym.
  • Filip Rychcik

    Śpiewa od 5 roku życia, jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych; w tym laureatem drugiego miejsca w festiwalu Niemen Nonstop w Słupsku. Współpracował jako wokalista z zespołem Mafia. W VII edycji ‘The Voice of Poland’ właśnie pod skrzydłami Andrzeja Piasecznego doszedł do etapu Nokautów; wygrał też odcinek ‘Szansy na sukces’ z piosenkami tego wokalisty. Pandemia zmusiła go do przebranżowienia – obecnie pracuje jako kucharz i ma w planach wyprowadzkę do Wiednia. Poza muzyka interesuje się podróżami i gotowaniem wegańskich pyszności.
  • Adrianna Górka

    Absolwentka klasy skrzypiec Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Raciborzu oraz Studium Musicalowego Capitol we Wrocławiu. Jest wokalistką, a także trenerem wokalnym we wrocławskiej Szkole Animacji Muzycznej. W Teatrze Muzycznym Capitol można ją zobaczyć w spektaklach takich jak "Makbet" czy "Spokojnie, jestem szalona". Ma na koncie sukcesy w wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. Festiwalu Piosenki Pop + Jazz w Finsterwalde w Niemczech, nagrody Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Estradowej Gwiezdny Krym w Jałcie/Livadii, I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Estradowej pn. „Artystyczne Konstelacje” w Komsomolsku. Brała także udział w V edycji programu Voice of Poland, a w marcu tego roku miała uczestniczyć w II etapie KAIP w ramach 41. PPA, które niestety z wiadomych przyczyn się nie odbyło.
  • Wanesa Zacharzewska

    Pochodzi z Gdańska. Na co dzień studiuje psychologię i pracuje jako kelnerka w renomowanej, włoskiej restauracji. W wolnych chwilach pisze opowiadania, wiersze i oczywiście teksty piosenek. Muzyka i śpiew w jej życiu pojawiły się bardzo wcześnie, szybko stały się amatorską pasją i zajęły szczególne miejsce w sercu i życiu. Od niedawna zaczęła swoją muzyczną pasję doskonalić i tworzyć coś własnego - bardziej profesjonalnie. Obecnie pracuje nad własnym debiutanckim materiałem.
  • Anna Maliszewska

    Od 7 lat mieszka w Gdańsku, w którym pracuje jako projektantka wnętrz. Jest absolwentką Szkoły Muzycznej II stopnia w Toruniu, a swoje doświadczenia muzyczne zdobywała między innymi dzięki udziałowi w Ogólnopolskich Warsztatach Piosenkarskich: Dwa Głosy. Śpiew estradowy i tradycyjny kształciła również na warsztatach pod okiem Elżbiety Zapendowskiej oraz podczas Bydgoskich Warsztatów Jazzowych prowadzonych przez Joannę Zagdańską i Janusza Szroma. Obecnie uczy się śpiewu na zajęciach wokalnych u Julity Zielińskiej. Uwielbia również swingowy taniec lindy hop oraz powiązany z nim klimat retro lat 20 stych i 30.stych minionego wieku.
  • Bożena Górecka – Tokarczyk
  • Julita Zielińska
  • Julia Stelmach
  • Krzysztof Surówka
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Kacper Siekirka
  • Patrycja Ziniewicz
  • Malwina Jańta
  • Filip Rychcik
  • Adrianna Górka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Anna Maliszewska

 

 

Mówiąc tytułami z piosenek Andrzeja Zauchy wprawdzie to nie siódmy rok Inspiracji-Interpretacji lecz zaledwie pierwsza ich edycja, ale świetna atmosfera festiwalowych dni zdaje się świadczyć o tym, że myśmy byli sobie pisani. Warsztaty, próby, koncerty, spotkania, a wszystko to w kontekście konkursu na interpretację piosenek Andrzeja Zauchy, w którym wzięła udział dwunastka młodych wokalistów z całej Polski. Na zakończonym właśnie festiwalu statuetkę I. Inspiracji-Interpretacji we Wrocławiu zdobyła studentka Akademii Muzycznej w Katowicach - Barbara Piotrowska.

Festiwal Inspiracje-Interpretacje z założenia miał być formą uhonorowania artystycznych autorytetów, znakomitych autorów piosenek, ale też wybitnych wykonawców, których odejście pozostawiło na scenie muzycznej dojmująco pustą przestrzeń. Formuła konkursu otwarta na różnorodne gatunki muzyczne i formy ekspresji nie narzucała uczestnikom żadnych ram tworzonych przez nich interpretacji - poza tematem - inspiracją pierwszej edycji festiwalu stał się repertuar Andrzeja Zauchy.

Dla młodych wykonawców piosenka z mistrzowskiego kanonu zawsze pozostaje znakomitą szkołą warsztatu, a po przefiltrowaniu jej przez siebie - szansą zaciekawienia innych własnym punktem widzenia. Rozsyłane wici po artystycznych uczelniach o nowym wrocławskim projekcie dotyczącym piosenki literackiej sprawiły, że większość występujących w konkursie uczestników stanowili studenci akademii muzycznych lub teatralnych. Przez dwa festiwalowe dni młodzież pracowała na warsztatach pod kierunkiem Małgorzaty Król – specjalistki w zakresie technik mowy i przygotowywała wybrane przez siebie piosenki z zauchowego repertuaru na próbach z udziałem akompaniatorów: Tomasza Kaczmarka i Łukasza Damrycha. 

Wszystkim festiwalowym wydarzeniom przez cały czas wnikliwym okiem przyglądał się Tomasz Broda – znakomity wrocławski grafik, ilustrator, dobrze znany z telewizyjnego własnego programu "Zrób sobie gębę". Tworzone przez niego karykatury wielokrotnie zdobywały laury na Międzynarodowej Wystawie Satyrykon. Podczas festiwalu mogliśmy obserwować jak spod jego ręki powstają zabawne portrety wykonawców, gości i gwiazd, współtworząc w kuluarach na żywo budowaną wystawę.

Konkursowy koncert otwarty dla widzów przebiegł w gorącej atmosferze, a obecność w jurorskich fotelach koneserów interpretacji piosenki literackiej w osobach Bogusława Sobczuka i Cezarego Studniaka, jak i wnikliwość muzycznego ucha znakomitego jazzmana Jerzego Łaby – podgrzewały emocje. - Piosenki Andrzeja Zauchy na zawsze pozostaną niedościgłym wzorem - mówił podczas rozstrzygnięcia konkursu Bogusław Sobczuk - ale tak jak Andrzej wkładał w swoje piosenki własny talent i charyzmę tak i laureaci konkursu w swoich wykonaniach odcisnęli własną osobowość, talent, indywidualność.


I nagrodę (3 tys. zł) oraz statuetkę Inspiracji Interpretacji otrzymała studentka Akademii Muzycznej w Katowicach – Barbara Piotrowska. Drugie miejsce w konkursie zajęła (z nagrodą 2 tys. zł) wrocławska wokalistka Sonia Hornatkiewicz. Nagroda trzecia (1.5 tys zł) powędrowała do rąk studentki Akademii Teatralnej w Krakowie Anny Jastrzębskiej. Paweł Nikody, student Akademii Muzycznej w Łodzi, został uhonorowany wyróżnieniem (500 zł).

Konkurs z piosenkami Andrzeja Zauchy dopełniło wieczorne spotkanie z jego przyjaciółmi związanymi z krakowskim środowiskiem artystycznym – Bogusławem Sobczukiem i Haliną Jarczyk. Siedzący na czerwonej kanapie w anturażu nastrojowych lamp goście ze swadą, humorem, a czasem nutą nostalgii opowiadali anegdoty z ich spotkań z Andrzejem Zauchą. Na oczach publiczności z tych opowieści powoli wyłaniał się portret nie tylko znakomitego artysty i showmana, który zawsze perfekcyjnie był przygotowany do kontaktu z publicznością, nie tylko niebywałego muzycznego naturszczyka, który nie znając nut, a dysponując genialną muzykalnością z sukcesem brał udział w prestiżowych festiwalach i projektach teatralno-muzycznych, ale też wspaniałego człowieka, którego życie naznaczył tragiczny finał.

Zwieńczeniem Inspiracji-Interpretacji był finałowy koncert, na którym nie tylko zaprezentowała się czwórka laureatów, ale też zabrzmiały mistrzowskie interpretacje piosenek Zauchy w wykonaniu Kuby Badacha i zaproszonych przez niego do współpracy muzyków (Jacek Piskorz – instrumenty klawiszowe, Maciej Kociński – saksofony). Kuba Badach swoją klasą, kunsztem wokalnym i znakomitym kontaktem z publicznością świetnie wpisał się w zauchowy projekt. Zagrał koncert majstersztyk, a pod jego ręką także i publiczność zabrzmiała niemal stuosobowym chórem. – Nie wiem skąd państwo jesteście – mówił Kuba Badach ze sceny - ale z państwem taki program Bitwa na głosy wygralibyśmy w jeden dzień!

 

Ada Izydorczyk

Ada Izydorczyk

Paweł Nikody

Paweł Nikody

Sonia Hornatkiewicz

Sonia Hornatkiewicz

Anna Dulny-Leszczyńska

Anna Dulny-Leszczyńska

Anna Jastrzębska

Anna Jastrzębska

Joanna Mulik

Joanna Mulik

Malwina Jańta

Malwina Jańta

Kacper Siekirka

Kacper Siekirka

Basia Piotrowska

Basia Piotrowska

Dominik Fijałkowski

Dominik Fijałkowski

Monika Padewska

Monika Padewska

Magda Stefanowska

Magda Stefanowska

  • Ada Izydorczyk
  • Paweł Nikody
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Anna Dulny-Leszczyńska
  • Anna Jastrzębska
  • Joanna Mulik
  • Malwina Jańta
  • Kacper Siekirka
  • Basia Piotrowska
  • Dominik Fijałkowski
  • Monika Padewska
  • Magda Stefanowska
  • Ada Izydorczyk

    O sobie: Jestem 25-latką z małej miejscowości Grochowy pod Koninem. Moja droga do aktorstwa nie była prosta i oczywista, ponieważ dopiero po trzech latach studiów prawniczych postanowiłam zdawać na aktorstwo. Dostałam się do Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu, gdzie studiuję już czwarty rok i obecnie godzę oba kierunki studiów. Szczególnie bliska jest mi piosenka aktorska, która towarzyszy mi praktycznie od początku działalności na scenie - początkowo na warsztatach aktorskich u Doroty Zięciowskiej, później w spektaklach Przemka Wojcieszka pt. „Korfanty. Hotel Brześć i inne piosenki” w Teatrze Śląskim w Katowicach oraz we „Wkurwionych kobietach w leju po Polsce”, które zdobyły wyróżnienie w konkursie Nurt OFF na tegorocznym Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, a obecnie są w repertuarze Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu. Rozśpiewany jest również mój pierwszy spektakl dyplomowy w Teatrze AST we Wrocławiu w reżyserii Wojciecha Kościelniaka z songami Bertolda Brechta pt. „Jutro zawsze będzie jutro”. Aktualnie pracuję nad dyplomem w reżyserii Cezarego Ibera pt. „Siksy”. Uważam za niezwykle cenne poznanie na swojej drodze kształcenia zarówno Doroty Zięciowskiej, pod skrzydłami której zaczynałam przygodę z piosenką aktorską jak i Wojciecha Kościelniaka, który jest także moim pedagogiem w AST oraz Beaty Fudalej, z którą miałam przyjemność pracować w ramach XV Festiwalu Ensemble w Zamku Książ w Wałbrzychu. Cały czas staram się rozwijać, odkrywać, poszukiwać nowych bodźców do scenicznego działania dlatego cieszę się, że biorę udział w Festiwalu Inspiracje-Interpretacje.
  • Paweł Nikody

    O sobie: Nazywam się Paweł Nikody. W 2012 ukończyłem z wyróżnieniem szkołę muzyczną I stopnia na wydziale fortepianu w Krośnie. Przez 6 lat nauki w szkole muzycznej wielokrotnie występowałem jako wokalista na koncertach i brałem udział w widowiskach muzyczno-tanecznych, prezentując się przed publicznością. Od 2016 roku uczestniczę w licznych Warsztatach muzycznych min.: w „Muzycznej Owczarni” w Jaworkach, dzięki którym pobieram lekcje od m.in. Wojtka Pilichowskiego, Wojtka Olszaka, oraz "Poluzone" gdzie miałem przyjemność pobierać lekcje od zespołu Poluzjanci. Kilkukrotnie uczestniczyłem w różnych festiwalach i konkursach wokalnych, m. in. - Międzynarodowym konkursie wokalnym „HOPE FESTIVAL” – Katowice 2013 – III MIEJSCE ORAZ NAGRODA PUBLICZNOŚCI, XVII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Wokalistów i Zespołów Wokalnych Lublin 2015 pod dyrekcją p. GRAŻYNY ŁOBASZEWSKIEJ – II MIEJSCE, XII Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Dziecięcej Pacanów – Norwegia 2014 - GRAND PRIX, XXVI Ogólnopolskiego Festiwalu „Nowa Piosenka w Starym Krakowie” – III MIEJSCE. W 2017 roku założyłem zespół, w którym pracuję nad muzyką autorską. W zespole pełnie rolę kompozytora, tekściarza oraz wokalisty. Obecnie jestem studentem I roku wokalistyki estradowej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Gatunkami muzycznymi, którymi się inspiruję jest funk, disco-funk, jazz-fusion, modern-jazz oraz pop.
  • Sonia Hornatkiewicz

    O sobie: Jestem osobą ambitną, pozytywnie nastawioną do życia i dążącą do wyznaczonych sobie celów. Moją pasją od zawsze była muzyka, a przede wszystkim śpiew, w który wkładam całe swoje serce. Jestem wokalistką, autorką tekstów. W przeszłości dość intensywnie związana byłam z rockową sceną muzyczną, natomiast teraz wykonuję głównie muzykę soulową, jazzową. Mam na swoim koncie występy na festiwalach polskich i zagranicznych, w programach telewizyjnych takich jak Must Be The Music, czy Dzień Dobry TVN. Od 2 lat mieszkam, studiuję i rozwijam się muzycznie we Wrocławiu.
  • Anna Dulny-Leszczyńska

    O sobie: Anna Blanka Dulny-Leszczyńska pochodzi z Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie ukończyła szkołę muzyczną I st. w klasie fortepianu a następnie uczęszczała do szkoły muzycznej II st. w klasie śpiewu solowego, równolegle stawiając pierwsze kroki na ścieżce poezji śpiewanej i piosenki autorskiej. Uczestniczka licznych przeglądów, w 2014 roku została laureatką grand prix Ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Turystyczną i Poezją Śpiewaną Toruniola, w 2015 była finalistką Ogólnopolskiego Turnieju Poezji Śpiewanej we Włocławku. Od 2016 roku członkini i solistka poznańskiego Chóru Czarownic, z którym wzięła udział m.in. w finale Przeglądu Piosenki Aktorskiej nurtu OFF we Wrocławiu czy Festiwalu Bliscy Nieznajomi w Teatrze Polskim w Poznaniu. Interesuje się przede wszystkim muzyką jazzową, ale czerpie z różnych technik, szkoląc się pod okiem i uchem takich osób jak Zofia Prucnal (IVA), Magda Navarette (IVA, European Vocal Camp), Iza Polit, Bartek Caboń (SLS). Od 2018 roku studentka kierunku Media Interaktywne i Widowiska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  • Anna Jastrzębska

    O sobie: Nazywam się Anna Jastrzębska, mam 22 lata. Studiuję aktorstwo na AST w Krakowie, ze specjalnością wokalno-aktorska (obecnie na 3. roku), a pochodzę z Warszawy, gdzie zaczęła się moja droga artystyczna. Tam chodziłam na pierwsze lekcje aktorstwa i śpiewu, nawet kilka lat byłam w szkole muzycznej ale zawsze bardziej ciągnęło mnie do teatru, a kiedy zobaczyłam "Przekleństwo Millheaven" w wykonaniu Kingi Preis zaczęłam się interesować piosenką aktorską. I cały czas staram się działać w tym zakresie. W tym roku dostałam wyróżnienie na festiwalu "Pamiętajmy o Osieckiej", a w 2. etapie konkursu w Sopocie udało mi się dostać 1. nagrodę. Był to mój pierwszy festiwal w którym wzięłam udział. Mam nadzieję, że będzie ich jeszcze wiele. Oprócz aktorsko-muzycznej zajawki mam też inne; wielką radość sprawia mi gotowanie, czasem coś napiszę do szuflady i bardzo lubię różne formy aktywności fizycznej, bieganie, taniec, treningi na siłowni i tym podobne.
  • Joanna Mulik

    O sobie: Swoją przygodę z piosenką rozpoczęłam w programie „Od przedszkola do Opola”, w którym zaśpiewałam utwór zespołu Alibabki „Przeleć mnie”. Ciekawie się zaczęło… Potem śpiewałam we wszystkich możliwych grupach muzycznych jakie działały na terenie powiatu milickiego. Ukończyłam Ognisko Artystyczne Mezzo Forte w Miliczu w klasie fortepianu i skrzypiec. Umiejętności wokalne doskonaliłam również na warsztatach wokalnych prowadzonych przez znanych polskich artystów. W trakcie studiów śpiewałam we wrocławskim chórze Gaudium oraz należałam do Teatru Piosenki Im Presja działającym w MDK Śródmieście. Zostałam laureatką XIV i XV Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki Poetyckiej "Poetycka Stajnia". Otrzymałam wyróżnienie na 51. Festiwalu Piosenki Studenckiej. W 2016 uczestniczyłam w Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Wokalistów "Debiuty". Na co dzień pracuję jako dietetyk oraz wykładowca, a muzykę traktuję jako swoją największą pasję.
  • Malwina Jańta

    O sobie: Ukończyłam Komunikację Wizerunkową na Uniwersytecie Wrocławskim. Śpiewam od przedszkola i jest to moja największa pasja, bez której nie wyobrażam sobie życia. Jestem laureatką wielu konkursów i festiwali zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich, m. in. 1 miejsce oraz Grand Prix na festiwalu "Nie tylko gospel" im. Włodka Szomańskiego czy wyróżnienie na Festiwalu Piosenki Angielskiej w Brzegu. Uczestniczyłam w warsztatach wokalno-aktorskich z Krystyną Prońko, Januszem Radkiem, Mariuszem Kiljanem, Jackiem Mełnickim, Danutą Błażejczyk, Olgą Szomańską czy Łukaszem Szczepanikiem. Oprócz tego chętnie uczestniczę w warsztatach chórów gospelowych. Słucham różnych gatunków muzycznych zaczynając od rocka, bluesa i jazzu, lubię również klimat dawnych piosenek z lat 20.-60. Na scenie chętnie odnajduję się w poezji śpiewanej i piosence aktorskiej. Występuję zarówno solo, jak i z akompaniamentem pianina czy gitary. Mam też na koncie koncerty z zespołem rockowym Naked Canvas, z którym supportowałam zespół Raz Dwa Trzy oraz Genesis.
  • Kacper Siekirka

    Niedawno ukończyłem 18 lat. Na co dzień uczeń Liceum numer 17 im. Agnieszki Osieckiej we Wrocławiu w klasie o profilu teatralnym. Na tym kierunku mojemu warsztatowi przyglądają się wrocławscy aktorzy pani Małgorzata Szeptycka i Marek Szydło. Moim szkolnym muzycznym mentorem i pomocnikiem jest pan Krzysztof Żesławski wspaniały gitarzysta i multi instrumentalista. Jestem osobą obsesyjnie zakochaną w muzyce od najmłodszych lat, moją przygodę ze śpiewem zacząłem w Studio Piosenki i Tańca FART w Bielawie pod okiem pani Anny Lutz, lecz po za śpiewem również gram na gitarze czym również staram się wyrażać swoją osobę. Od dziecka jeździłem na wiele rodzajów festiwali i konkursów piosenki lecz do moich bieżących osiągnięć mogę wpleść : GRAND PRIX Ogólnopolskiego Festiwalu Bardzo Wielka Woda piosenek Agnieszki Osieckiej 2018 we Wrocławiu, uczęszczam również na całą masę warsztatów muzycznych. Moim konikiem od dłuższego czasu jest muzyka jazzowa w której prężnie działam. Jak wspominałem muzyka to świat któremu się poddałem bez pamięci lecz jeszcze jest druga płaszczyzna w której się doskonale odnajduję. Jestem wybitnym zawodnikiem w kategorii czytelnictwa w połączeniu z dobrą kawą. Moją główną inspiracją w muzyce jest zespół The Beatles który mnie ukształtował w najmłodszych latach ale również Frank Zappa, Igor Strawiński, Stevie Wonder, Quincy Jones czy tercet De Lucia Di Meola McLaughlin. Występuję również u boku wrocławskich muzyków i artystów. Gram również w duecie gitarowym z moim przyjacielem Janem Piaseckim.
  • Basia Piotrowska

    O sobie: Wrocławianka, wokalistka, autorka tekstów i muzyki. Studentka V roku wokalistyki jazzowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz równolegle Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku antropologia literatury, teatru i filmu. Laureatka konkursów: Grand Prix 22. Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej Rybnik 2018, Grand Prix XXIII Ogólnopolski Festiwalu Piosenki Angielskiej w Brzegu, II miejsce na 43. Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu, I nagroda na 45. Ogólnopolskich Spotkaniach Zamkowych "Śpiewajmy Poezję" w Olsztynie. Miłośniczka kawy i duetu Wasowski – Przybora.
  • Dominik Fijałkowski

    O sobie: Student II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalności musical. Absolwent Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie gitary klasycznej. Brał udział w liczych konkursach wokalnych, w których niejednokrotnie zdobywał tytuł laureata, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Włoskiej La Scarpa Italiana oraz Konkursu Piosenki Angielskiej Fly High. W czasach szkolnych również laureat konkursów recytatorskich i krasomówczych. Jako gimnazjalista udzielał się w sekcji wokalnej szkolnego zespołu wokalno – aktorskiego, który rokrocznie wystawiał autorskie spektakle musicalowe, również dla publiczności zewnętrzenej. Plany na najbliższą przyszłość to ukończenie Akademii Muzycznej i zdobycie tytułu aktora scen musicalowych.
  • Monika Padewska

    O sobie: Jestem siedemnastoletnią duszą, która próbuje w każdy możliwy sposób przybliżyć się do spełnienia największego marzenia jakim jest dostanie się do szkoły aktorskiej. Na co dzień uczęszczam do 2 klasy LO nr 3 we Wrocławiu, do klasy o profilu, (o, zgrozo) matematyczno- fizycznym; tak, "mam przewrócone w głowie". Długi czas bez konfrontacji mojej osoby ze sceną skutkuje u mnie obniżeniem nastroju, weltschmerzem i innymi, dziwnymi przypadłościami. Brałam udział w warsztatach wokalnych z Krystyną Prońko, z Januszem Radkiem; w warsztatach wokalno- aktorskich z Mariuszem Kiljanem; obecnie uczęszczam na warsztaty aktorskie z Łukaszem Chojętą. Moje skromne osiągnięcia to: Grand Prix "Przeglądu Twórczości Zakazanej w PRL-u" w kat. recytacja oraz w kat. piosenka; laureatka Ogólnopolskiego Przeglądu Teatru Młodych "Integra"; III miejsce w XI Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności "Destination Imagination"; finalistka XXVIII Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Licealisty WYBRYK; I miejsce w 6. edycji konkursu "Dusza mówi, dusza śpiewa" oraz II miejsce w 7. edycji; I miejsce w powiatowym etapie 62. Dolnośląskiego Konkursu Recytatorskiego za piosenkę oraz wyróżnienie za recytację; I miejsce w konkursie poezji śpiewanej Czesława Miłosza. Poza tym brałam udział w II etapie "Krakowskiego Przeglądu Interpretacji Piosenki Aktorskiej" i w Przeglądzie Teatralnym "Przekręt". Piosenki Andrzeja Zauchy zawsze były wplecione w domowy repertuar moich rodziców, więc odkrywanie jego twórczości na nowo jest dla mnie niezwykle sentymentalne i magiczne.
  • Magda Stefanowska

    Jestem studentką drugiego roku Akademii Muzycznej w Łodzi na specjalności wokalistyka estradowa, ale pochodzę z Wrocławia. Jeśli chodzi o muzykę-najlepiej czuję się w klimatach soulowych oraz jazzowych. Bardzo lubię pisać swoje teksty i mam nadzieję, że niedługo będę miała okazję pokazać je światu. Do pisania inspiruje mnie przyroda i piękno drugiego człowieka. Oprócz śpiewania zajmuję się gotowaniem.
  • Ada Izydorczyk
  • Paweł Nikody
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Anna Dulny-Leszczyńska
  • Anna Jastrzębska
  • Joanna Mulik
  • Malwina Jańta
  • Kacper Siekirka
  • Basia Piotrowska
  • Dominik Fijałkowski
  • Monika Padewska
  • Magda Stefanowska

Drugie Inspiracje-Interpretacje w Światowidzie miały w swojej misji ocalać od zapomnienia piosenki Marka Grechuty. Tonąc w zadymce festiwalowych przygotowań i na wszelkie sposoby próbując podczas warsztatów zabić ten lęk w sercach dwunastki uczestników konkursu na interpretację utworów z repertuaru Mistrza, w finale można jednak mieć pewność, że ich trud nie poszedł na marne! Wyróżnione powyżej frazy to rzecz jasna niemal dokładne tytuły piosenek Marka Grechuty, które na wniosek jury usłyszeliśmy w finałowym koncercie. Pierwszą nagrodę utworem „Pewność” (sł. Ewa Lipska/ muz. Marek Grechuta) wyśpiewała Ewa Kielar.

Dla młodych wykonawców piosenka z mistrzowskiego kanonu zawsze pozostaje znakomitą szkołą warsztatu i głównie ta myśl przyświecała organizatorom, gdy słali wici na uczelnie artystyczne i muzyczne portale, zapraszając młodzież do udziału w konkursie. Przez dwa festiwalowe dni uczestnicy pracowali na warsztatach pod kierunkiem Małgorzaty Król-Sozańskiej – specjalistki w zakresie technik mowy oraz szlifowali wybrane przez siebie piosenki z akompaniatorami: Tomaszem Kaczmarkiem i Dominikiem Mąkosą. Sięgnięcie po repertuar Grechuty okazało się być naprawdę dużym wyzwaniem, ale też materia muzyczna jego utworów, jak i kaliber poetycki tekstów, które Mistrz śpiewał, jest przecież najwyższej artystycznej próby.

Tegoroczne festiwalowe wydarzenia wzbogaciła wystawa karykatur autorstwa Tomasza Brody, prezentując całą galerię uczestniczących do tej pory w Inspiracjach-Interpretacjach postaci. Samego artystę-grafika także można było na festiwalu spotkać, a i podejrzeć, jak spod jego ręki powstają zabawne portrety kolejnych wykonawców oraz zaproszonych gości. A wśród nich nie zabrakło tego, który współpracował z Markiem Grechutą bardzo blisko - zakładając grupę Anawa i tworząc dziesiątki grechutowych przebojów - kochanych i rozpoznawanych przez publiczność. Jan Kanty Pawluśkiewicz przewodniczył konkursowemu jury, tym samym podniósł zapewne wokalistom interpretacyjną poprzeczkę, wszak rzecz dotyczyła w lwiej części napisanych przez niego utworów.

Konkursowy koncert rozpoczął się prologiem pod nazwą „Herbatka sentymentalna”, a na scenie w świetle nastrojowych lamp i przy herbatce rzecz jasna, zasiedli goście, którzy mieli okazję znać, pracować i przyjaźnić się z Markiem Grechutą. Prowadząca spotkanie Teresa Drozda, na co dzień realizująca audycje poświęcone piosence literackiej w radiowym eterze, dopytywała Jana Kantego Pawluśkiewicza o czasy współpracy z Markiem, pierwsze koncerty, jak i grechutowe poczucie humoru, zapewne chcąc przełamać dominujący w przestrzeni publicznej mocno liryczny image artysty. Okazało się, że Grechuta świetnie potrafił opowiadać anegdoty – jak Marek opowiadał kawały leżeliśmy i kwiczeliśmy – ze śmiechem komentowała także uczestnicząca w „Herbatce…” Halina Jarczyk – skrzypaczka ostatniego ze składów muzycznych Anawy. - My z Markiem, studenci architektury na Politechnice - z przekornym uśmiechem opowiadał pan Jan - mogliśmy się tylko bawić w artystów i kabaret. - No tak - wchodziła mu w słowo pani Halina - Anawa, w której grałam po ponad dwudziestu latach od jej założenia, starała się jedynie jak najdokładniej odtworzyć to, co zapisałeś w nutach. Dla nas studencioków Akademii Muzycznej pierwsza Anawa była artystyczną arystokracją!

Drugą część wieczoru wypełniła już tylko muzyka, a jurorzy w osobach Jana Kantego Pawluśkiewicza, Teresy Drozdy i Mariusza Kiljana wnikliwie przysłuchiwali się pomysłom, jakie na piosenki Grechuty miała śpiewająca młodzież. – Początkiem każdej interpretacji jest doskonałe opanowanie materiału oryginalnego, bo musimy wiedzieć co interpretujemy – mówił podsumowując konkurs Jan Kanty Pawluśkiewicz – natomiast wrażliwość i umiejętności wykonawcy tworzą piosenkę, która nie będąc podobną do oryginału, czerpie z jego istoty. – Nie spodziewałam się jak bardzo trudny jest ten festiwal, jak bardzo trudne zadanie zostało wam przedstawione – komentowała Teresa Drozda – na największy szacunek zasługuje to, że szukacie i że mierzycie się z tak wymagającym repertuarem.

I nagrodę (w wysokości 3 tys. zł) oraz statuetkę II Inspiracji Interpretacji otrzymała gdynianka - Ewa Kielar. Choć zawodowo zajmuje się grafiką komputerową to jako aktorka/amatorka ma na swoim koncie udział w projektach teatralnych zarówno w Polsce, jak i we Włoszech, a od dwóch lat swoje artystyczne pasje realizuje także w zespole Akademia Głosów Tradycji. Drugie miejsce w konkursie zajęła (z nagrodą 2 tys. zł) wokalistka, prezenterka Radia Kapitał , jak i studiująca w Warszawie Karolina Kobielusz, związana także z muzycznym portalem PROGREFONIK. Nagroda trzecia została podzielona równorzędnie (po 1 tys. zł każda) i powędrowała do rąk Katarzyny Miednik, która jest obecnie na dyplomowym roku Studium Musicalowego Capitol we Wrocławiu oraz Julii Stelmach. Julia studiuje psychologię w Gdańsku, a swoje muzyczne talenty rozwija pod okiem Julity Zielińskiej i Weroniki Sydow w OCH.

Festiwal zakończył się brawurowym recitalem "Gdziekolwiek" z piosenkami Marka Grechuty w wykonaniu Mariusza Kiljana. Piosenki Grechuty, śpiewane przez niego samego lirycznie i z dykcyjną perfekcją, częstokroć nutą nostalgii, czy pewnym rodzajem zdystansowania, w interpretacji Mariusza Kiljana stawały się płomiennym rockowym manifestem, gorącym wyznaniem, żartobliwym mrugnięciem oka, głęboko przeżytą refleksją nad światem. Najkrótszą recenzją recitalu - w kontekście jego inspiracji (piosenki Grechuty), jak i interpretacji Mariusza Kiljana - może być z pewnością stwierdzenie "Jesteś mechanizmem doskonałym", a cudownym aneksem - głęboki ukłon Jana Kantego Pawluśkiewicza wykonany na scenie wobec Mariusza Kiljana i jego muzyków. Czyż może być lepsza rekomendacja?

Hubert Biczkowski

Hubert Biczkowski

Emilia Duszyńska

Emilia Duszyńska

Sonia Hornatkiewicz

Sonia Hornatkiewicz

Malwina Jańta

Malwina Jańta

Ewa Kielar

Ewa Kielar

Karolina Kobielusz

Karolina Kobielusz

Katarzyna Miednik

Katarzyna Miednik

Magdalena Stefanowska

Magdalena Stefanowska

Wojciech Stefanowski

Wojciech Stefanowski

Julia Stelmach

Julia Stelmach

Weronika Sydow

Weronika Sydow

Natalia Szostak

Natalia Szostak

  • Hubert Biczkowski
  • Emilia Duszyńska
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Malwina Jańta
  • Ewa Kielar
  • Karolina Kobielusz
  • Katarzyna Miednik
  • Magdalena Stefanowska
  • Wojciech Stefanowski
  • Julia Stelmach
  • Weronika Sydow
  • Natalia Szostak
  • Hubert Biczkowski

    Muzyką interesuje się od najmłodszych lat. Jako nastolatek zafascynował się teatrem alternatywnym i właśnie tam - podczas warsztatów i występów, nabierał pewności scenicznej. Miłość do muzyki jednak wygrała. Obecnie Hubert komponuje oraz pisze teksty dla swojego autorskiego Projektu HUBAS. Jest inicjatorem i producentem tras koncertowych #StreetArt2018 i #StreetArt2019, jak i laureatem GRAND PRIX oraz Nagrody Publiczności na XI Ogólnopolskim Festiwalu Twórczości Marka Grechuty w Sławnie (2018). W tym roku znalazł się w finale Konkursu na Interpretację Piosenek Marka Grechuty / Grechuta Festival w Świnoujściu, jak i Konkursu Twórczości Wojciecha Młynarskiego w Gdańsku.
  • Emilia Duszyńska

    Interesuje się różnymi aspektami sztuki. Jest absolwentką Liceum Plastycznego w Gdyni, tu specjalizowała się w zakresie aranżacji przestrzeni, ale ukończyła także I stopień Szkoły Muzycznej w Tczewie. Gra na skrzypcach, fortepianie, gitarze elektrycznej, akustycznej oraz basowej. Komponuje, pisze teksty, jest instrumentalistką i wokalistką. Brała udział w różnorodnych projektach muzycznych, m. in.: Kreatywnych Warsztatach Wojtka Pilichowskiego, Top Music Festiwal w Gdyni, czy w Festiwalu SMAK w Myśliborzu, na którym w tym roku zdobyła wyróżnienie. Inspirują ją niezależne, jak i komercyjne nurty artystyczne - od popu elektronicznego, poprzez shoegaze, kończąc na noise.
  • Sonia Hornatkiewicz

    Wrocławska wokalistka o charakterystycznej, ciemnej barwie głosu, finalistka tegorocznej edycji The Voice of Poland, studentka Studium Musicalowego Capitol. Ma na swoim koncie również występy w programach takich jak Must be the Music czy Dzień Dobry TVN. Jest również laureatką wielu festiwali, zarówno polskich, jak i zagranicznych, m.in. II nagrody podczas festiwalu Inspiracje – Interpretacje na najlepszą interpretację utworów z repertuaru Andrzeja Zauchy.
  • Malwina Jańta

    Jest samoukiem, a śpiewa odkąd pamięta. Uczestniczka dziecięcych festiwali i konkursów w gimnazjum zaczęła stawiać pierwsze kroki w zespole rockowym, wykonując covery Led Zeppelin. Z Naked Canvas, grając już autorskie utwory, miała okazję koncertować na Dolnym Śląsku, a w rodzinnej Złotoryi supportować zespoły Raz Dwa Trzy oraz Genesis. Przeszła casting jurorski do programu X Factor, rozwijała swoje umiejętności wokalne na warsztatach w Jeleniej Górze, które zapoczątkowały jej miłość do piosenki artystycznej i poezji śpiewanej. Kształciła głos pod okiem Krystyny Prońko, Janusza Radka, Mariusza Kiljana, Magdy Kumorek, Katarzyny Groniec na warsztatach w ODT Światowid. Ma na koncie kilka trofeów z ogólnopolskich festiwali.
  • Ewa Kielar

    Aktorka, recytatorka, uczestniczka wielu projektów teatralnych realizowanych w Polsce i we Włoszech. Grała Rikiu w spektaklu „Zemsta jest kobietą” w reżyserii Pawła Kamzy, jak i Froim Gracz w muzycznym spektaklu „Benia Krzyk, król żydowskich gangsterów” w reżyserii Olka Brzezińskiego. Pochodzi z Podkarpacia, ale od kilku lat mieszka w Gdyni. Od dwóch lat śpiewa pieśni in crudo w zespole Akademia Głosów Tradycji. Zawodowo zajmuje się grafiką komputerową. Portfolio: TUTAJ
  • Karolina Kobielusz

    Pochodzi z malutkich Lalik na południu Polski, ale mieszka i studiuje w Warszawie. Poza pasjami takimi jak śpiewanie i teatr prowadzi też muzyczny portal PROGREFONIK, gdzie wraz z przyjaciółmi publikuje artykuły o muzyce niszowej i wartościach z niej płynących. Ma też na koncie debiut jako DJ-ka oraz prowadząca audycje w Radio Kapitał. Chętnie bierze udział w festiwalach piosenki artystycznej, otrzymała m.in. Srebrny Klucz na Festiwalu „Moja wolności” im. Jonasza Kofty w Warszawie. Dwukrotnie miała okazję wystąpić w Piwnicy pod Baranami oraz w Studio Piosenki Teatru Polskiego Radia. Odkąd pamięta, wyznaje zasadę, że wszystko jest muzyką, a muzyka jest wszystkim.
  • Katarzyna Miednik

    Dla Kasi muzyka jest tak ważna, że nazywa ją swoim jedynym domem! Śpiewa od kiedy sięga pamięcią, dzieciństwo spędziła uczestnicząc festiwalach i konkursach w Polsce i za granicą. W szkole muzycznej nie lubiła grać na pianinie, a dziś nie wyobraża sobie tygodnia bez możliwości spotkania się z nim na wspólne muzykowanie ;). Jest na dyplomowym roku w Studium Musicalowym Capitol, wcześniej mieszkała w Irlandii, ale we Wrocławiu skończyła Liceum Artystyczne ALA. Tworzy autorską muzykę i teksty. Nie zawsze wylanie z siebie wszystkich emocji jest łatwe, ale uczucie lekkości i niezastąpiona przyjemność, kiedy jakiś utwór zamyka się w całość, wynagradza jej nieprzespane noce, bo warto jest robić, to co się kocha i dzielić się tym z innymi ludźmi.
  • Magdalena Stefanowska

    Laureatka wielu festiwali w Polsce i za granicą. Uwielbia słuchać muzyki jazzowej oraz soulowej. Na co dzień lubi gotować i grać na fortepianie - najchętniej robiłaby te dwie rzeczy jednocześnie! Zamiłowanie do utworów Marka Grechuty wzięło się od pasji jej mamy, która od zawsze była jego wielką fanką.
  • Wojciech Stefanowski

    Wrocławianin, uczy się w szkole muzycznej II stopnia. Jako solista śpiewa w chórze Narodowego Forum Muzyki oraz uczęszcza na zajęcia do grupy piosenki literackiej. Swoje doświadczenia wokalne i sceniczne zdobywał na wielu konkursach, festiwalach i koncertach w całej Polsce i za granicą. Z chórem jeździ na krajowe i międzynarodowe trasy koncertowe m.in. po Japonii, Czechach, Austrii i Słowacji. Dobrze czuje się w repertuarze polskich piosenek. Uczestnik 9. Edycji programu "The Voice of Poland".
  • Julia Stelmach

    Pochodzi z Warszawy, ale obecnie mieszka w Gdańsku, studiując psychologię. Muzyka jest jej pasją, którą stara się rozwijać pod okiem Julity Zielińskiej i Weroniki Sydow w OCH - Ośrodku Chałtury. Oprócz tego sezonowo jest czynnym sportowcem - uprawiając kitesurfing i snowboard. Kiedy tylko ma okazję - wyjeżdża, bo podróżowanie jest jak narkotyk.
  • Weronika Sydow

    Zdobyła mistrzostwo świata w tegorocznej Odysei Umysłu - największym konkursie kreatywności! Wokalistka, kompozytorka, wykładowczyni Akademii Muzyki Rozrywkowej w Gdyni oraz Studia Twórczości Artystycznej w Gdańsku. Występuje na wielu Trójmiejskich scenach. Po raz pierwszy jej materiał rozbrzmiewał w popularnym klubie Ucho w Gdyni, gdzie regularnie występuje pod szyldem różnorodnych projektów. Brała udział w różnego rodzaju warsztatach muzycznych m.in. Kreatywnych Warsztatach Wojtka Pilichowskiego, czy Top Music Festiwal. Jest "prawą półkulą" mózgu duetu Blaza, który tworzy wraz z Julitą Zielińską. Mają na koncie m. in. II miejsce w XXII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Słowa "Czy to jest kochanie?" oraz wyróżnienie podczas Spotkań Młodych Autorów i Kompozytorów Piosenki (SMAK 2018 i 2019) w Myśliborzu.
  • Natalia Szostak

    Tegoroczna maturzystka, dla której sztuka to odskocznia od rzeczywistości. Od dzieciństwa zafascynowana teatrem i muzyką. Uwielbia musical, piosenkę aktorską i bawić się głosem. Uczestniczka warsztatów m.in. z Januszem Radkiem, Magdaleną Kumorek, Katarzyną Groniec i Curtisem Angusem. Przez 6 lat kształciła się w Młodzieżowej Akademii Musicalowej, a od roku należy do grupy wokalnej "Im presja" w MDK Śródmieście Wrocławiu.
  • Hubert Biczkowski
  • Emilia Duszyńska
  • Sonia Hornatkiewicz
  • Malwina Jańta
  • Ewa Kielar
  • Karolina Kobielusz
  • Katarzyna Miednik
  • Magdalena Stefanowska
  • Wojciech Stefanowski
  • Julia Stelmach
  • Weronika Sydow
  • Natalia Szostak