Edycja 2021

Bose stopy wyzierające spod muślinowej koronki prostej czarnej sukienki, spokój i skupienie w oczach, każdy dźwięk brzmiący z precyzją - Karolina Kobielusz, zwyciężczyni IV Inspiracji-Interpretacji poświęconych utworom z repertuaru Anny Szałapak zaistniała na festiwalowej scenie niczym najczulej rezonujący instrument. Wykonane przez nią w konkursie Scherzo (sł. Julian Tuwim, muz. Zygmunt Konieczny) i Żywa woda (sł. Agnieszka Osiecka, muz. Zygmunt Konieczny) świetnie wpisywały się w słowa samej patronki festiwalu, która uważała, że "piosenka jest małym dramatem, w dwóch, trzech minutach trzeba zawrzeć jakąś historię, przedstawić czyjś los. Jest to niezwykle trudne, ale ciekawe".

"To wszystko miało trwać najwyżej pięć lat" - śpiewali artyści Piwnicy pod Baranami, żegnając Piotra Skrzyneckiego, legendarnego jej twórcę. Nie zmienia to faktu, że historia tej unikatowej krakowskiej sceny zatacza właśnie już 65 koło. Stała się też przyczynkiem, by czwartą edycję Inspiracji-Interpretacji w Światowidzie poświęcić jednej z jej najjaśniejszych gwiazd - Annie Szałapak. Artystkę wyróżniała biel sukni i prostota wykorzystywanych środków wyrazu. Doceniając rolę gestu i rekwizytu, to drobiazgi w rodzaju rozpuszczenia włosów, zerknięcia w lustro, otulenia się chustą, zapalenia świecy, jak i starannie wyreżyserowane światło współtworzyły aurę jej koncertów. Śpiewała teksty poetyckie najwyższej próby m.in.: Czesława Miłosza, Ewy Lipskiej, Michała Zabłockiego, Agnieszki Osieckiej i potrafiła wprawić publiczność w stan trwałego zasłuchania.

Integralną częścią Inspiracji-Interpretacji są zawsze dwudniowe warsztaty poprzedzające konkursowe występy. Uczestniczki, bo one zdominowały tegoroczny konkurs, miały okazję popracować pod kątem technik mowy z Małgorzatą Król-Sozańską, która tego typu zajęcia prowadzi na co dzień we wrocławskiej AST. Trudność udziału w festiwalu polegała też i na tym, że to co przygotowało się we własnym zakresie w domowym zaciszu trzeba było teraz przełożyć w dwa dni na pełnowymiarową konkursową prezentację. Nieodzowną pomoc nieśli tu festiwalowi akompaniatorzy: Dominik Mąkosa i Tomasz Kaczmarek. Ich duże doświadczenie muzyczne w projektach jazzowych było gwarantem nie tylko profesjonalnego wsparcia, ale także otwartości na improwizację oraz pomysły interpretacyjne wokalistek.

Wspomnienia związane z Anną Szałapak przywoływane podczas spotkania "Herbatka w oparach nostalgii" (festiwalowego prologu), nie mogły obyć się bez nawiązywania do klimatu koncertów w samej Piwnicy pod Baranami. Z lekkością, swadą, jak i widoczną przyjemnością czynili to "piwniczni" goście wieczoru: wokalista Jacek Wójcicki i pianista Konrad Mastyło. Ich rozmowa z Teresą Drozdą szybko zamieniła się w błyskotliwy potok żartów i dykteryjek również dotyczących wspólnego kolędowania po domach przyjaciół, które w bożonarodzeniowym okresie Anna Szałapak (zawodowy etnograf i specjalistka od krakowskiej szopki) bardzo lubiła. Z tych wspomnień wyłaniał się nie tylko kreślony czułą pamięcią portret artystki, ale także portret czasów, gdzie na scenie kabaretowej grało się nie wszechobecnym dziś i przerysowanym gagiem, ale z finezją ujawnianym kontekstem i sensem.

Drugą część wieczoru wypełniła już wyłącznie muzyka. Gdy "herbatkowi" goście wprost ze sceny dołączyli do zasiadającego już przy stoliku dla jurorów przewodniczącego Jarosława Wasika rozpoczęły się przesłuchania konkursowe. Wzięło w nich udział osiem wokalistek, śpiewających po dwie piosenki. I choć w programie koncertu tytuły częstokroć powtarzały się (jak "Grajmy Panu", sł. Agnieszka Osiecka, muz. Zygmunt Konieczny; "Zaklinanie, czarowanie", sł. Michał Zabłocki, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, czy "Żywa woda") to jednak udało się wykonawczyniom przenieść na widownię poetycką atmosferę tych utworów. Na widowni nie zabrakło obecności stałego komentatora/ karykaturzysty -Tomasza Brody, wszak na Inspiracjach-Interpretacjach powstają nie tylko nowe wykonania utworów, ale także nowe portrety ich wykonawczyń.

Także do pokonkursowego podsumowania niepostrzeżenie wkradł się "piwniczny" klimat. Uwagi jurorskie w formie zaimprowizowanych warsztatów i zabawne anegdoty szybko przełamały napięcie oczekiwania na werdykt. - Żadna z was nie powinna się przejmować tym, że dziś wyjeżdża stąd bez nagrody, nie wolno wam się zniechęcać i ustawać w próbach! - gorąco przekonywał Jacek Wójcicki, kończąc z przekornym błyskiem w oku - sam dostałem w swoim życiu tylko jedną nagrodę, nikomu to co robię się nie podobało, ale mnie samemu - zawsze! I dla nikogo na sali nie było w tym momencie wątpliwości, że nie o megalomanię tu chodzi, ale o podkreślenie, że wiara we własne siły, twórcze poszukiwania swojego artystycznego wyrazu są tak samo ważne jak dystans do tego co się robi.

Dwie równorzędne III nagrody w wysokości 1 tys. zł każda powędrowały do rąk Weroniki Musiał i Agnieszki Podubny. Weronika Musiał - wokalistka, aktorka i autorka tekstów jest tegoroczną absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi, wydziału sztuk scenicznych, specjalności musical, które ukończyła z wyróżnieniem. Agnieszka Podubny kształciła się zarówno na Uniwersytecie Rzeszowskim, jak i ukończyła Vocal Complete Institute w Kopenhadze. Przez dłuższy czas związana była z rzeszowską sceną muzyczną, potem kilka lat spędziła w Londynie i Kopenhadze.

II nagrodę w wysokości 2 tys. zł jurorzy przyznali Klaudii Wójcik, która przez ostatnie trzy lata pracowała nad warsztatem wokalnym, aktorskim i tanecznym w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, ale często można ją zobaczyć też w Krakowie - występuje bowiem i tworzy muzyczne projekty na Scenie Perspektywa skupiającej młodych artystów.

Karolina Kobielusz, laureatka I nagrody (w wys. 4 tys. zł) na co dzień studiuje na kierunku zarządzanie dziedzictwem kulturowym, jak i uczy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa wokalno-estradowa). Prowadzi również interdyscyplinarną platformę Progrefonik. Zajmuje się muzyką elektroniczną, występując pod pseudonimem Hermeneia. Dwukrotnie gościła na scenie Piwnicy pod Baranami, jak i brała udział w wielu innych projektach muzycznych. Jurorzy uhonorowali młodą artystkę także statuetką IV Inspiracji-Interpretacji oraz nagrodą specjalną w wysokości 8 tys. zł z przeznaczeniem na przygotowanie recitalu.

W koncercie wieńczącym festiwal (zobacz FINAŁ), niczym w Piwnicy pod Baranami, nie mogło zabraknąć dozy improwizacji. Dzięki temu po raz pierwszy na Inspiracjach-Interpretacjach śpiewająco zaprezentowało się na scenie CAŁE jurorskie grono! Spontaniczny ten pomysł w realizacji wyglądał tak, że jeden z najbardziej znanych utworów śpiewanych przez Annę Szałapak - "Białe zeszyty" (autorstwa Agnieszki Osieckiej i Zygmunta Koniecznego) Jarosław Wasik wykonał nie sam, a w towarzystwie wyjątkowego chóru, zyskując na widowni duży aplauz. W dalszej części wieczoru nieoceniony "piwniczny" tandem: Wojcicki/ Mastyło sprawiał, że niejednokrotnie nostalgia mieszała się z humorem, a anegdota ubarwiała wspólne muzykowanie. A pani Anna, patrząc na to wszystko tam z góry, zapewne była szczęśliwa... 

 

 

III Nagroda
Agnieszka Podubny       

III Nagroda
Weronika Musiał
II Nagroda
Klaudia Wójcik
I Nagroda, Nagroda specjalna
Karolina Kobielusz
Agnieszka Poduby Weronika Musiał Klaudia Wójcik Karolina_Kobielusz

 

 

Uczestnicy konkursu

Karolina Kobielusz

Karolina Kobielusz

Weronika Musiał

Weronika Musiał

Klaudia Wójcik

Klaudia Wójcik

Aleksandra Bogucka

Aleksandra Bogucka

Wanesa Zacharzewska

Wanesa Zacharzewska

Katarzyna Libront

Katarzyna Libront

Agnieszka Podubny

Agnieszka Podubny

Natalia Herman

Natalia Herman

  • Karolina Kobielusz
  • Weronika Musiał
  • Klaudia Wójcik
  • Aleksandra Bogucka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Katarzyna Libront
  • Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman
  • Karolina Kobielusz

    Studentka na kierunku zarządzanie dziedzictwem kulturowym, uczy się także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wokalno-estradowej. Prowadzi interdyscyplinarną platformę Progrefonik, a także pracuje przy festiwalu nowych form muzyki i sztuki Unsound. Zajmuje się muzyką elektroniczną, występując pod pseudonimem Hermeneia. Dwukrotnie występowała na scenie Piwnicy pod Baranami. Śpiewała także: w Studiu Piosenki Teatru Polskiego Radia, w koncercie w reżyserii Andrzeja Zaryckiego, w Radiu Kraków z okazji Festiwalu Zaczarowanej Piosenki oraz podczas 75. Urodzin ZAKR w Warszawie. Ostatnio została wyróżniona przez ZASP na Festiwalu Piosenki Literackiej im. Łucji Prus w Białymstoku.
  • Weronika Musiał

    Wokalistka, aktorka i autorka tekstów. Jest tegoroczną absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi, wydziału sztuk scenicznych, specjalności musical, które ukończyła z wyróżnieniem. Występowała u boku znanych polskich artystów takich jak Alicja Majewska czy Mariusz Ostrowski. W trakcie studiów brała udział w wielu artystycznych projektach m.in zagrała jedną z głównych ról w pierwszym studenckim musicalu „Dlaczego Maciek nie poszedł do nieba”. Współpracowała z reżyserami teatralnymi m.in. z Beatą Redo-Dobber czy Eweliną Pietrowiak. Swój wolny czas poświęca na czytanie książek, granie w gry komputerowe i tworzenie własnych muzycznych projektów.
  • Klaudia Wójcik

    Wokalistka, aktorka. Pod koniec studiów na Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie wyjechała do Wrocławia, by kształcić się artystycznie w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol. Nadal często można ją zobaczyć w Krakowie - występuje tam i tworzy muzyczne projekty na Scenie Perspektywa, która jest miejscem skupiającym młodych artystów. Szczególną miłością darzy muzykę ludową i czerpie z niej wiele inspiracji. Jej największą pasją zaraz po wszelkich artystycznych aktywnościach jest kuchnia i podróże. Kocha przyrodę, zwierzęta i górskie wędrówki.
  • Aleksandra Bogucka

    Wokalistka i wiolonczelistka. Absolwentka wydziału Wokalno-Estradowego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez kilka lat śpiewała w zespole Jazz City Choir, wraz z którym została wyróżniona nagrodą specjalną w kategorii “Indywidualność Jazzowa” na 47. Festiwalu “Jazz Nad Odrą”. Jako solistka zdobyła nagrody m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Francuskiej im. Edith Piaf w Krakowie, Festiwalu Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Poetyckiej im. Bułata Okudżawy, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki – Anna German, Międzynarodowym Festiwalu im. W. Wysockiego "Tropami Wysockiego - pieśni narowiste" oraz na Festiwalu Zaczarowanej Piosenki.
  • Wanesa Zacharzewska

    Mieszka w urokliwym Gdańsku, na co dzień studiuje psychologię na tutejszym Uniwersytecie, która jest dla niej także motywacją do działań twórczych i artystycznych. Najbardziej inspirują ją ludzie, zależności i emocje między nimi. Lubi poszerzać własne horyzonty, uczęszcza więc także na zajęcia w ramach zawodowego kursu realizacji dźwięku. Stale przygotowuje się do rozszerzenia swojego dorobku artystycznego o własny, autorski i kompletny materiał. Obecnie śpiewa na warsztatach, występuje na festiwalach, wciąż się doskonaląc w dziedzinie muzyki, wokalistyki.
  • Katarzyna Libront

    Skrzypaczka i wokalistka, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej. Już podczas studiów związała się z grupą K80's (czyt. kejtis), z którą koncertowała, osiągała sukcesy na różnych konkursach. Problemy z wydaniem płyty wpłynęły na zawieszenie działalności grupy. Jako skrzypaczka występowała w wielu projektach muzycznych, pracując w orkiestrach. Obecnie jest Stypendystką Miasta Gdańska. Spokój i równowagę dale jej otaczająca przyroda. Bardzo ceni muzykę klasyczną, ale to jej autorska muzyka jest dla niej najlepszą formą wyrażenia siebie i swoich myśli. Na co dzień pracuje jako nauczyciel gry na skrzypcach oraz zajmuje się swoim zespołem Trio Smyczkowe Amber. Pisze aranżacje oraz poszukuje nowych ścieżek rozwoju. Uczy się także realizacji dźwięku i gry na nowych instrumentach, pisze piosenki i opiekuje się swoim pieskiem.
  • Agnieszka Podubny

    Wokalistka, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Vocal Complete Institute w Kopenhadze. Przez dłuższy czas związana była z rzeszowską sceną muzyczną, potem kilka lat spędziła w Londynie i Kopenhadze, obecnie mieszka i działa w Gdańsku. „Kocham śpiew i sen. Zielono mi, szmaragdowo gdy dostrzegam lub kreuję piękno. Bywa, że śnią mi się ptaki bez nieba niemniej nie poddaję się bez reszty siostrze melancholii. Podchodzą mnie wolne numery, wzruszając do łez i zmuszając do wyśpiewywania ich najlepiej jak potrafię. Wartkie i ważkie potoki słów i melodii sprawiają natomiast, że serce bije mi mocniej, a wzrok się wyostrza.” | Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman

    Altowiolistka i wokalistka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Naukę śpiewu rozpoczęła na wydziale wokalnym w PSM, potem uczęszczała do klasy interpretacji piosenki pod opieką p. Andrzeja Zaryckiego a następnie p. Anny Bugajskiej. Brała też udział w różnych projektach orkiestrowych m.in. koncertach w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Aktualnie studiuje na 2 roku Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego we Wrocławiu. Lubi ruch, świeże powietrze i francuski klimat poranków.
  • Karolina Kobielusz
  • Weronika Musiał
  • Klaudia Wójcik
  • Aleksandra Bogucka
  • Wanesa Zacharzewska
  • Katarzyna Libront
  • Agnieszka Podubny
  • Natalia Herman