Drugie Inspiracje-Interpretacje w Światowidzie miały w swojej misji ocalać od zapomnienia piosenki Marka Grechuty. Tonąc w zadymce festiwalowych przygotowań i na wszelkie sposoby próbując podczas warsztatów zabić ten lęk w sercach dwunastki uczestników konkursu na interpretację utworów z repertuaru Mistrza, w finale można jednak mieć pewność, że ich trud nie poszedł na marne! Wyróżnione powyżej frazy to rzecz jasna niemal dokładne tytuły piosenek Marka Grechuty, które na wniosek jury usłyszeliśmy w finałowym koncercie. Pierwszą nagrodę utworem „Pewność” (sł. Ewa Lipska/ muz. Marek Grechuta) wyśpiewała Ewa Kielar.
Dla młodych wykonawców piosenka z mistrzowskiego kanonu zawsze pozostaje znakomitą szkołą warsztatu i głównie ta myśl przyświecała organizatorom, gdy słali wici na uczelnie artystyczne i muzyczne portale, zapraszając młodzież do udziału w konkursie. Przez dwa festiwalowe dni uczestnicy pracowali na warsztatach pod kierunkiem Małgorzaty Król-Sozańskiej – specjalistki w zakresie technik mowy oraz szlifowali wybrane przez siebie piosenki z akompaniatorami: Tomaszem Kaczmarkiem i Dominikiem Mąkosą. Sięgnięcie po repertuar Grechuty okazało się być naprawdę dużym wyzwaniem, ale też materia muzyczna jego utworów, jak i kaliber poetycki tekstów, które Mistrz śpiewał, jest przecież najwyższej artystycznej próby.
Tegoroczne festiwalowe wydarzenia wzbogaciła wystawa karykatur autorstwa Tomasza Brody, prezentując całą galerię uczestniczących do tej pory w Inspiracjach-Interpretacjach postaci. Samego artystę-grafika także można było na festiwalu spotkać, a i podejrzeć, jak spod jego ręki powstają zabawne portrety kolejnych wykonawców oraz zaproszonych gości. A wśród nich nie zabrakło tego, który współpracował z Markiem Grechutą bardzo blisko - zakładając grupę Anawa i tworząc dziesiątki grechutowych przebojów - kochanych i rozpoznawanych przez publiczność. Jan Kanty Pawluśkiewicz przewodniczył konkursowemu jury, tym samym podniósł zapewne wokalistom interpretacyjną poprzeczkę, wszak rzecz dotyczyła w lwiej części napisanych przez niego utworów.
Konkursowy koncert rozpoczął się prologiem pod nazwą „Herbatka sentymentalna”, a na scenie w świetle nastrojowych lamp i przy herbatce rzecz jasna, zasiedli goście, którzy mieli okazję znać, pracować i przyjaźnić się z Markiem Grechutą. Prowadząca spotkanie Teresa Drozda, na co dzień realizująca audycje poświęcone piosence literackiej w radiowym eterze, dopytywała Jana Kantego Pawluśkiewicza o czasy współpracy z Markiem, pierwsze koncerty, jak i grechutowe poczucie humoru, zapewne chcąc przełamać dominujący w przestrzeni publicznej mocno liryczny image artysty. Okazało się, że Grechuta świetnie potrafił opowiadać anegdoty – jak Marek opowiadał kawały leżeliśmy i kwiczeliśmy – ze śmiechem komentowała także uczestnicząca w „Herbatce…” Halina Jarczyk – skrzypaczka ostatniego ze składów muzycznych Anawy. - My z Markiem, studenci architektury na Politechnice - z przekornym uśmiechem opowiadał pan Jan - mogliśmy się tylko bawić w artystów i kabaret. - No tak - wchodziła mu w słowo pani Halina - Anawa, w której grałam po ponad dwudziestu latach od jej założenia, starała się jedynie jak najdokładniej odtworzyć to, co zapisałeś w nutach. Dla nas studencioków Akademii Muzycznej pierwsza Anawa była artystyczną arystokracją!
Drugą część wieczoru wypełniła już tylko muzyka, a jurorzy w osobach Jana Kantego Pawluśkiewicza, Teresy Drozdy i Mariusza Kiljana wnikliwie przysłuchiwali się pomysłom, jakie na piosenki Grechuty miała śpiewająca młodzież. – Początkiem każdej interpretacji jest doskonałe opanowanie materiału oryginalnego, bo musimy wiedzieć co interpretujemy – mówił podsumowując konkurs Jan Kanty Pawluśkiewicz – natomiast wrażliwość i umiejętności wykonawcy tworzą piosenkę, która nie będąc podobną do oryginału, czerpie z jego istoty. – Nie spodziewałam się jak bardzo trudny jest ten festiwal, jak bardzo trudne zadanie zostało wam przedstawione – komentowała Teresa Drozda – na największy szacunek zasługuje to, że szukacie i że mierzycie się z tak wymagającym repertuarem.
I nagrodę (w wysokości 3 tys. zł) oraz statuetkę II Inspiracji Interpretacji otrzymała gdynianka - Ewa Kielar. Choć zawodowo zajmuje się grafiką komputerową to jako aktorka/amatorka ma na swoim koncie udział w projektach teatralnych zarówno w Polsce, jak i we Włoszech, a od dwóch lat swoje artystyczne pasje realizuje także w zespole Akademia Głosów Tradycji. Drugie miejsce w konkursie zajęła (z nagrodą 2 tys. zł) wokalistka, prezenterka Radia Kapitał , jak i studiująca w Warszawie Karolina Kobielusz, związana także z muzycznym portalem PROGREFONIK. Nagroda trzecia została podzielona równorzędnie (po 1 tys. zł każda) i powędrowała do rąk Katarzyny Miednik, która jest obecnie na dyplomowym roku Studium Musicalowego Capitol we Wrocławiu oraz Julii Stelmach. Julia studiuje psychologię w Gdańsku, a swoje muzyczne talenty rozwija pod okiem Julity Zielińskiej i Weroniki Sydow w OCH.
Festiwal zakończył się brawurowym recitalem "Gdziekolwiek" z piosenkami Marka Grechuty w wykonaniu Mariusza Kiljana. Piosenki Grechuty, śpiewane przez niego samego lirycznie i z dykcyjną perfekcją, częstokroć nutą nostalgii, czy pewnym rodzajem zdystansowania, w interpretacji Mariusza Kiljana stawały się płomiennym rockowym manifestem, gorącym wyznaniem, żartobliwym mrugnięciem oka, głęboko przeżytą refleksją nad światem. Najkrótszą recenzją recitalu - w kontekście jego inspiracji (piosenki Grechuty), jak i interpretacji Mariusza Kiljana - może być z pewnością stwierdzenie "Jesteś mechanizmem doskonałym", a cudownym aneksem - głęboki ukłon Jana Kantego Pawluśkiewicza wykonany na scenie wobec Mariusza Kiljana i jego muzyków. Czyż może być lepsza rekomendacja?
III Nagroda Katarzyna Miednik
III Nagroda Julia Stelmach
II Nagroda Karolina Kobielusz
I Nagroda i statuetka Festiwalu Ewa Kielar
Uczestnicy konkursu
Hubert Biczkowski
Muzyką interesuje się od najmłodszych lat. Jako nastolatek zafascynował się teatrem alternatywnym i właśnie tam - podczas warsztatów i występów, nabierał pewności scenicznej. Miłość do muzyki jednak wygrała. Obecnie Hubert komponuje oraz pisze teksty dla swojego autorskiego Projektu HUBAS. Jest inicjatorem i producentem tras koncertowych #StreetArt2018 i #StreetArt2019, jak i laureatem GRAND PRIX oraz Nagrody Publiczności na XI Ogólnopolskim Festiwalu Twórczości Marka Grechuty w Sławnie (2018). W tym roku znalazł się w finale Konkursu na Interpretację Piosenek Marka Grechuty / Grechuta Festival w Świnoujściu, jak i Konkursu Twórczości Wojciecha Młynarskiego w Gdańsku.
Emilia Duszyńska
Interesuje się różnymi aspektami sztuki. Jest absolwentką Liceum Plastycznego w Gdyni, tu specjalizowała się w zakresie aranżacji przestrzeni, ale ukończyła także I stopień Szkoły Muzycznej w Tczewie. Gra na skrzypcach, fortepianie, gitarze elektrycznej, akustycznej oraz basowej. Komponuje, pisze teksty, jest instrumentalistką i wokalistką. Brała udział w różnorodnych projektach muzycznych, m. in.: Kreatywnych Warsztatach Wojtka Pilichowskiego, Top Music Festiwal w Gdyni, czy w Festiwalu SMAK w Myśliborzu, na którym w tym roku zdobyła wyróżnienie. Inspirują ją niezależne, jak i komercyjne nurty artystyczne - od popu elektronicznego, poprzez shoegaze, kończąc na noise.
Sonia Hornatkiewicz
Wrocławska wokalistka o charakterystycznej, ciemnej barwie głosu, finalistka tegorocznej edycji The Voice of Poland, studentka Studium Musicalowego Capitol. Ma na swoim koncie również występy w programach takich jak Must be the Music czy Dzień Dobry TVN. Jest również laureatką wielu festiwali, zarówno polskich, jak i zagranicznych, m.in. II nagrody podczas festiwalu Inspiracje – Interpretacje na najlepszą interpretację utworów z repertuaru Andrzeja Zauchy.
Malwina Jańta
Jest samoukiem, a śpiewa odkąd pamięta. Uczestniczka dziecięcych festiwali i konkursów w gimnazjum zaczęła stawiać pierwsze kroki w zespole rockowym, wykonując covery Led Zeppelin. Z Naked Canvas, grając już autorskie utwory, miała okazję koncertować na Dolnym Śląsku, a w rodzinnej Złotoryi supportować zespoły Raz Dwa Trzy oraz Genesis. Przeszła casting jurorski do programu X Factor, rozwijała swoje umiejętności wokalne na warsztatach w Jeleniej Górze, które zapoczątkowały jej miłość do piosenki artystycznej i poezji śpiewanej. Kształciła głos pod okiem Krystyny Prońko, Janusza Radka, Mariusza Kiljana, Magdy Kumorek, Katarzyny Groniec na warsztatach w ODT Światowid. Ma na koncie kilka trofeów z ogólnopolskich festiwali.
Ewa Kielar
Aktorka, recytatorka, uczestniczka wielu projektów teatralnych realizowanych w Polsce i we Włoszech. Grała Rikiu w spektaklu „Zemsta jest kobietą” w reżyserii Pawła Kamzy, jak i Froim Gracz w muzycznym spektaklu „Benia Krzyk, król żydowskich gangsterów” w reżyserii Olka Brzezińskiego. Pochodzi z Podkarpacia, ale od kilku lat mieszka w Gdyni. Od dwóch lat śpiewa pieśni in crudo w zespole Akademia Głosów Tradycji. Zawodowo zajmuje się grafiką komputerową.
Portfolio: TUTAJ
Karolina Kobielusz
Pochodzi z malutkich Lalik na południu Polski, ale mieszka i studiuje w Warszawie. Poza pasjami takimi jak śpiewanie i teatr prowadzi też muzyczny portal PROGREFONIK, gdzie wraz z przyjaciółmi publikuje artykuły o muzyce niszowej i wartościach z niej płynących. Ma też na koncie debiut jako DJ-ka oraz prowadząca audycje w Radio Kapitał. Chętnie bierze udział w festiwalach piosenki artystycznej, otrzymała m.in. Srebrny Klucz na Festiwalu „Moja wolności” im. Jonasza Kofty w Warszawie. Dwukrotnie miała okazję wystąpić w Piwnicy pod Baranami oraz w Studio Piosenki Teatru Polskiego Radia. Odkąd pamięta, wyznaje zasadę, że wszystko jest muzyką, a muzyka jest wszystkim.
Katarzyna Miednik
Dla Kasi muzyka jest tak ważna, że nazywa ją swoim jedynym domem! Śpiewa od kiedy sięga pamięcią, dzieciństwo spędziła uczestnicząc festiwalach i konkursach w Polsce i za granicą. W szkole muzycznej nie lubiła grać na pianinie, a dziś nie wyobraża sobie tygodnia bez możliwości spotkania się z nim na wspólne muzykowanie ;). Jest na dyplomowym roku w Studium Musicalowym Capitol, wcześniej mieszkała w Irlandii, ale we Wrocławiu skończyła Liceum Artystyczne ALA. Tworzy autorską muzykę i teksty. Nie zawsze wylanie z siebie wszystkich emocji jest łatwe, ale uczucie lekkości i niezastąpiona przyjemność, kiedy jakiś utwór zamyka się w całość, wynagradza jej nieprzespane noce, bo warto jest robić, to co się kocha i dzielić się tym z innymi ludźmi.
Magdalena Stefanowska
Laureatka wielu festiwali w Polsce i za granicą. Uwielbia słuchać muzyki jazzowej oraz soulowej. Na co dzień lubi gotować i grać na fortepianie - najchętniej robiłaby te dwie rzeczy jednocześnie! Zamiłowanie do utworów Marka Grechuty wzięło się od pasji jej mamy, która od zawsze była jego wielką fanką.
Wojciech Stefanowski
Wrocławianin, uczy się w szkole muzycznej II stopnia. Jako solista śpiewa w chórze Narodowego Forum Muzyki oraz uczęszcza na zajęcia do grupy piosenki literackiej. Swoje doświadczenia wokalne i sceniczne zdobywał na wielu konkursach, festiwalach i koncertach w całej Polsce i za granicą. Z chórem jeździ na krajowe i międzynarodowe trasy koncertowe m.in. po Japonii, Czechach, Austrii i Słowacji. Dobrze czuje się w repertuarze polskich piosenek. Uczestnik 9. Edycji programu "The Voice of Poland".
Julia Stelmach
Pochodzi z Warszawy, ale obecnie mieszka w Gdańsku, studiując psychologię. Muzyka jest jej pasją, którą stara się rozwijać pod okiem Julity Zielińskiej i Weroniki Sydow w OCH - Ośrodku Chałtury. Oprócz tego sezonowo jest czynnym sportowcem - uprawiając kitesurfing i snowboard. Kiedy tylko ma okazję - wyjeżdża, bo podróżowanie jest jak narkotyk.
Weronika Sydow
Zdobyła mistrzostwo świata w tegorocznej Odysei Umysłu - największym konkursie kreatywności! Wokalistka, kompozytorka, wykładowczyni Akademii Muzyki Rozrywkowej w Gdyni oraz Studia Twórczości Artystycznej w Gdańsku. Występuje na wielu Trójmiejskich scenach. Po raz pierwszy jej materiał rozbrzmiewał w popularnym klubie Ucho w Gdyni, gdzie regularnie występuje pod szyldem różnorodnych projektów. Brała udział w różnego rodzaju warsztatach muzycznych m.in. Kreatywnych Warsztatach Wojtka Pilichowskiego, czy Top Music Festiwal. Jest "prawą półkulą" mózgu duetu Blaza, który tworzy wraz z Julitą Zielińską. Mają na koncie m. in. II miejsce w XXII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Słowa "Czy to jest kochanie?" oraz wyróżnienie podczas Spotkań Młodych Autorów i Kompozytorów Piosenki (SMAK 2018 i 2019) w Myśliborzu.
Natalia Szostak
Tegoroczna maturzystka, dla której sztuka to odskocznia od rzeczywistości. Od dzieciństwa zafascynowana teatrem i muzyką. Uwielbia musical, piosenkę aktorską i bawić się głosem. Uczestniczka warsztatów m.in. z Januszem Radkiem, Magdaleną Kumorek, Katarzyną Groniec i Curtisem Angusem. Przez 6 lat kształciła się w Młodzieżowej Akademii Musicalowej, a od roku należy do grupy wokalnej "Im presja" w MDK Śródmieście Wrocławiu.